Komparzista je osoba, ktorá účinkuje v relácii, reklame či filme ako „pozadie pre hercov, moderátorov“ a dotvára atmosféru. Konkrétne je to napríklad publikum v relácii, v seriáloch a filmoch sú to postavy bez textu, ktoré sú ale veľmi dôležité pre dotvorenie autentickej atmosféry, napr. ľudia v obchode, na ulici, u lekára.
Komparzista však môže hrať aj v reklame a môže niekedy dostať aj krátky text – komparzista s textom.
Komparz v relácii vytvára publikum, ktorého hlavnou náplňou je hlavne tlieskanie, smiech, “ujúkanie”, ktorými vytvára atmosféru pre diváka a účinkujúcich. Takmer vždy komparz na natáčaní relácie sedí.
Komparz vo filme sa veľmi líši od komparzu v relácii. Zvyčajne komparzisti hrajú okoloidúcich, ľudí v okolí, u lekára, v obchode, na prechádzke.. Do filmu sa častokrát vyberajú konkrétne typy ľudí, aby vizuálne zapadli napr. do obdobia, v ktorom sa film natáča. (historické filmy a podobne)
Hlavná postava vo filme či seriáli je postava, na ktorej je postavený celý príbeh a je nenahraditeľnou a kľúčovou.
Vedľajšia postava vo filme alebo v seriáli je postava, ktorá sa väčšinou vyskytuje v blízkosti hlavnej postavy a je tiež veľmi dôležitá súčasť deja.
Epizódna postava je postava vo filme alebo v seriáli, ktorá sa vyskytne iba v jednom či niekoľkých obrazoch.
Stand-in je osoba, ktorá vačšinou pri technických skúškach nahrádza herca, či moderátora. To znamená, že je potrebná v situáciách ako nastavenie svetiel, nastavenie umiestnenia herca na scéne a podobne. Častokrát je potrebné, aby bol stand-in typovo podobný hercovi/herečke, ktorú zastupuje (farba vlasov, výška, váha...).
Helfer/helper v preklade pomocník, ako už napovedá názov, pomáha s rôznymi vecami na pľaci. Sú to činnosti ako rozdávanie darčekov, ukladanie stoličiek, navigovanie hostí, pomoc s ukladaním predmetov a rôzne pomocné práce, ktoré sa pri natáčaní vyskytnú.
Asi si hovoríte, že význam tohto slova vie každý. Ale! Potlesk môže byť zlý aj dobrý. Definícia potlesku je akustické a vizuálne vyjadrenie pozitívnej emócie (uznanie, obdiv, pobavenie, úcta) a vytvárame ju pohybom rúk, kedy dlane búchame k sebe a tak vytvárame zvuk.
Boli by ste prekvapený, koľko druhov potleskov môže byť – vrúcny, „vlažný“, tichý a dokonca aj potlesk bez zvuku, ktorý sa používa pri nepočujúcich účinkujúcich. Vtedy sa ruky zdvihnú hore do výšky hlavy a trasie sa s nimi. Je veľmi dôležité tlieskať v správny moment, treba to intuitívne vycítiť, prípadne sa nechať viesť ostatnými. Pravidlo je, keď tlieskajú ostatní, tlieskam aj ja.
Najčastejšie sa tlieska pri uvítaní hostí, moderátora, po vtipnej príhode, po speve umelca, pri veselej pesničke do rytmu, na konci relácie. Potlesk je veľmi dôležitý na vytvorenie atmosféry a povzbudenie účinkujúcich a je to jedna z hlavných náplní KOMPARZISTU.
Pri tejto otázke si tiež isto hovoríte, že to vie predsa každý! Smiech je tiež veľmi nevyhnutnou súčasťou komparzistu. Je to hlasité prejavenie radosti zvukom Dobrý komparzista sa nebojí smiať nahlas a veľa! Samozrejme je rovnako dôležité vedieť, kedy je vhodné sa prestať smiať a prípadne potlačiť vyvolaný záchvat smiechu, najmä keď už sa zbytok publika nesmeje.
Koordinátor riadi (koordinuje) komparz na natáčaní. Je to osoba, ktorá vám počas natáčania dáva všetky potrebné pokyny a informácie čo sa bude diať, častokrát vás roztlieskava či na konci natáčania vypláca odmenu. Pre komparz je to osoba, za ktorou môžu prísť s otázkami prípadne problémami, ktoré súvisia s natáčaním. Občas však aj s takými, ktoré s natáčaním nesúvisia.